نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3082
-
الف
+

کتابدار سیار افغانستان: با کتاب طعم تلخ جنگ و خونریزی را برای اطفال شیرین کنیم

«صابر حسینی» در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم2 گفت: مردم افغانستان کوشش کنند تا اطفالشان باسواد شوند.

«صابر حسینی» را می توان قهرمان فرهنگی افغانستان نامید؛ کسی که برای بهبود وضعیت کودکان مبارزه را آغاز کرد و به وسیله بایسکل به دوردست ترین نقاط این کشور رفت و برای اطفال کتاب توزیع کرد.

به گزارش آی فیلم2، حسینی رفته رفته به یک استاد خوب برای کودکان تبدیل شد. او همه روزه با بایسکل و کتاب هایی که با آن حمل می کرد، در ولسوالی های مختلف ولایت بامیان رفت و برای اطفال کتاب توزیع می کرد و آموزش می داد.

وی باور دارد که از طریق کتاب می توان به یک جامعۀ مرفه و عاری از جنگ دست یافت و فعالیت های خود را نیز با شعار «کودک کتابخوان؛ سرزمین بدون جنگ» آغاز کرد.

در همین حال دیری از فعالیت های وی نگذشته بود که اتحادیه اروپا لقب «قهرمان فرهنگی» را به حسینی اعطا کرد و در صفحه رسمی خود نوشت: «همچین اقدامات به اطفال افغانستان کمک می کند تا دانش خود را افزایش دهند و بنابر این ما صابر حسینی را یک قهرمان می دانیم و این ماه را به وی اختصاص می دهیم».

فعالیت های حسینی تاکنون ادامه دارد و او مردم افغانستان می خواهد در جشن باستانی سال نو به کودکان شان کتاب هدیه کنند و آنها را به خواندن آن تشویق نمایند.

«صابر حسینی» قهرمان فرهنگی افغانستان در گفتگو با خبرنگار آی فیلم2 می گوید که اطفال افغانستان شدیداً به تغییر وضعیت نیاز دارند و ما می خواهیم که این تغییر را از طریق کتاب رونما کنیم.

حسینی افزود: اطفال افغانستان از فقری که در بخش مختلف زندگی شان وجود دارد، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی و فقر آموزشی رنج می برند و این نیازمند یک تغییر همه جانبه است.

وی که هم اکنون ۹ کتابخانه سیار برای کودکان در ۵ ولایت کشور تأسیس کرده است، در مورد آغاز فعالیت های خود گفت: فعالیت ها با 200 نسخه کتاب شروع شد و بعد از گذشت هر روز با حمایت فرهنگیان داخلی و خارجی، کتاب‌ها به بیش از 50 هزار جلد رسید.

در ادامه شما را به خواندن گپ و گفت صمیمی آی فیلم2 با این فعال فرهنگی افغانستان دعوت می کنیم:

آی فیلم2: فعالیت های فرهنگی شما از کدام سال و با چه انگیزه آغاز شد؟

حسینی:

فعالیت های فرهنگی من از سال ۱۳۹۴ یعنی سه و نیم سال قبل از ولایت بامیان شروع شد. برای شروع هر کاری دلایل مختلف وجود دارد و دلیل اصلی فعالیت های من وضعیت اطفال است، زیرا متأسفانه وضعیت اطفال ما در ساحات مختلف زندگی‌شان مناسب نیست.

اطفال ما با فقر زندگی می کنند. به عبارتی اطفال ما از فقری که در ساحات مختلف زندگی شان وجود دارد رنج می برند. آنان در خانه از فقر اقتصادی رنج می‌برند، در مکاتب از فقر آموزشی رنج می بردند و در جامعه از فقر فرهنگی رنج می برند. با توجه به همین موارد فعالیت ها برای تغییر در وضعیت اطفال آغاز شد. تغییر با کتاب.

آی فیلم2: وضعیت فرهنگی کودکان افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 حسینی:

متأسفانه وضعیت فرهنگی اطفال افغانستان مناسب نیست. آنان همان طور که گفتم در ساحات مختلف زندگی شان از فقر اقتصادی، فقر آموزشی و فقر فرهنگی رنج می برند و علت آن جنگ های طولانی مدت است.

آی فیلم2: نخست فعالیت های شما از کدام ولایت آغاز شد و فکر می کنید چقدر اثربخش بوده است؟

 حسینی:

فعالیت ها از بامیان شروع شد. البته قرار بود من و همسرم  برای بانوان و اطفال کار کنیم، اما به دلیل اینکه کار کردن برای بانوانت در جامعه افغانستان سخت است، فقط برای اطفال فعالیت ها را شروع کردیم. من نتیجه فعالیت ها را مرتب بررسی می کنم و تجربه ای که از این بررسی ها داشتم، نسبت به فعالیت های مان خوشبین هستم و نتیجه را به بلند مدت و کوتاه مدت می بینم.

 نتیجه کوتاه مدت را در رفتار کودکان که کتاب گرفته اند دیده ام. آنان رفتارهای خشن را کنار گذاشته اند. برای مثال تفنگ پلاستیکی را به من دادند تا کتاب بدهم یعنی که دیگر با آن بازی نمی‌کنند. این نتیجه کوتاه مدت است و نتیجه بلند مدت اش به مراتب بیشتر و بهتر خواهد بود.

آی فیلم2: تاکنون چند کتابخانه و در چند ولایت افغانستان تأسیس کرده اید؟

 حسینی:

فعالیت های ما در بامیان و برخی ولسوالی هایش، کابل، مزار شریف، پنجشیر و هلمند گسترش داده شده است. تا بحال 9 کتابخانه با بیش از 50 هزار نسخه کتاب تأسیس شده و ۳ نسخه کتاب هم از طرف کتابخانه سیار چاپ شده است.

 آی فیلم2: مهم ترین دستاوردهای شما در این عرصه چیست؟

حسینی:

فعالیت ها با 200 نسخه کتاب شروع شد. بعد از گذشت هر روز با حمایت فرهنگیان داخلی و خارجی، کتاب‌ها به بیش از 50 هزار جلد کتاب رسید. 9 کتابخانه تأسیس شد و فکر می کنم همین مورد مهمترین دستاورد است.

آی فیلم2: پیام شما به مردم افغانستان چیست؟

حسینی:

مردم افغانستان تلاش داشته باشید تا اطفال تان با سواد شوند. از اندک ترین امکانات برای آموزش و پرورش اطفال استفاده کنید. نگذارید زندگی تلخ و آمیخته با جنگ و خونریزی شما را فرزندان تان تجربه کنند. آنان با کتاب و سواد آموختن کلان شوند، تا زندگی عاری از خشونت داشته باشند.

مصاحبه کننده: سید الیاس احمدی

نظر شما
ارسال نظر